עיצוב היתולי
הבחירה בעיצוב היתולי היא פריצת דרך שמעלה הרבה שאלות. בין החשובות ביותר - איפה וכמה ?
ההתלבטויות ה"רגילות" בעיצוב חלל המגורים המודרני מוכרות לנו, ולרוב נעות בין סגנון מורשתי לבין החדיש ביותר, למשל -
--------------------------------------------------------------------------------
האם לתלות וילונות על החלונות, או להשאיר את החלון נקי מקישוטים מיותרים (ולהסתפק בתריס) ?
האם לתלות תמונות/ פוסטרים/ ציור מקורי (של הצייר או הדייר), או להשאיר קיר צבוע וחף מאיבזור ?
הקונפליקט עובר לשאלת השטיחים: פרסי או חלק - ואולי רצפת פסיפס או ריצוף נקי ?
ובכניסה - פעמון או זמזם? הפעלה חשמלית או שימוש במובייל מוזיקאלי המונע ברוח ?
דבר אחד ברור ומקובל : אם בחרנו בקו סיגנוני לוילון, לשטיח, לתמונה - ראוי להחיל אותו על יתר הפריטים! וכן לשמור על קו אחיד בין אביזרי החוץ והפנים.
--------------------------------------------------------------------------------
נשאלת השאלה - האם חלל המגורים חייב להיראות מחוייט,
או שראוי לרענן את המבט בקו חדיש יותר, בלי לפגוע בסדר הרצוי -
החדשנות יכולה להתחיל בבחירה שמשלבת סגנונות סמוכים או רחוקים תחת קורת גג אחת. בנקודה זו, שהיא כהליכה על חבל דק, המינון הרגיש יקבע את התוצאה האסתטית של העיצוב.
--------------------------------------------------------------------------------
כדוגמה למינון מתוחכם נבחר את העיצוב ההיתולי.
אין עוררין על כך שעיצוב ממין זה ייקלט באופן טבעי בחדר הילדים. והרי המרחב כולו הוא בית-הגידול של הילד, אך גם של המבוגר, הזכאי לאוירה קלילה ומחוייכת.
--------------------------------------------------------------------------------
כיוון זה יכול להיעזר באפקטים קומיים, כגון חיקויים, ניגודים קיצוניים, אשלייה אופטית, הפתעה, חזרה על מוטיב משוכפל, אפקטים של השתקפות במראה וכן הלאה....
--------------------------------------------------------------------------------
א.חיקוי, אשלייה, הפתעה
* ליצירת אפקט משחרר מסוג ה"פיספוסים" נתאר לעצמנו חלון ללא וילונות, כשמשני אגפיו מצוירים וילונות מרהיבים, שהיד נמשכת להסיט... אותו היגיון יופעל בעיצוב קערת פירות מלאכותיים על שולחן הסלון, המפוסלים בריאליזם כה "חי", שהוא מעורר חשק ליטול ולנגוס...
כדי להיתלות באילן גדול - הדוגמאות לקוחות מהחשיבה האמנותית של העולם הקלאסי, כפי שמתעד אותן אריסטו
(המאה ה-4 לפנה"ס) כשהוא בא להמחיש את מושג ה"חיקוי" באמנות.
* עוד מתחבולות החיקוי - תיקרה זרחנית, או למיצער הדבקות זרחניות בחדר השנה, בצורת כוכבים, שאכן מנצנצים בחשכת הלילה. (מצויין לחדר הילדים)
--------------------------------------------------------------------------------
ב.ניגודים קיצוניים
* ריהוט בקוים פשוטים כשעל מסעד הכורסה פרושה מפית משובצת במוטיבים מזרחיים, ליד שולחן מעוצב בריבוע ובמרכזו ערבסקות עם כיתוב ערבי מסולסל.
* מנורה ניצבת בצורת כן מוארך שבראשו נורת האלוגן, הרכונה מעל כוננית מגרות עתיקה, צבועה בצבעי כתום וירקרק, ישרים או מפותלים.
*פוסטר של מובייל בסיגנון השקוף והדקיק של קאלדר, בעוד מפינת החדר משתלשל מובייל מתכתי (מסוג העיצוב ה"מטאלי", שנראה כנוסק לחלל). למעשה, שני המיצגים מבטאים התגברות על כוח הכבידה.
*על קיר חשוף - קולאז' בסגנון עבודותיו של חואן מירו, מול שולחן ספרדי כבד, אך צבוע בהיר.
[לינק - חואן מירו, "שמש ירח וכוכבים" (1967)]
וכן אתר
--------------------------------------------------------------------------------
ג. מוטיב חוזר, פריט משוכפל (כביכול עד אין סוף), כפילות חוזרת ונישנית.
* אפקט הכפילות המיכאנית - כגון השתקפות במראה או סידרת מראות בפרספקטיבה של עומק.
כאן כל עבודה של מאגריט טובה לעיצוב, במיוחד "רפרודוקציה אסורה" ו"דיוקן עצמי" בעל הנופך ההיתולי המעודן.
* שיחזור פוסטר זהה בטור רצוף לאורך הקיר.
אנדי וורהול היה החלוץ ביצירת אמנות השיכפול: החל בפחיות ובקבוקי קולה הניראים כמוצגים על מדף מכירה, וכלה בשיכפול חוזר עד בלי די של פורטרט מרילין מונרו. ריבוי העותקים בא להנמיך מאפקט הזוהר הבילעדי וה"חד פעמי" של הכוכבת האגדית.
(זילזול בסגידה לתרבות, וירידת ערכה של האמנות לדרגת תוצר נגיש, הנימכר בכמויות, ובמחיר השווה לכל נפש).
אין צורך למצות את הנושא, או להשתמש בכל הצירופים בבת אחת... די ברמז דק ובחיוך קליל שעושים לנו את היומית.
לאתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/
הבחירה בעיצוב היתולי היא פריצת דרך שמעלה הרבה שאלות. בין החשובות ביותר - איפה וכמה ?
ההתלבטויות ה"רגילות" בעיצוב חלל המגורים המודרני מוכרות לנו, ולרוב נעות בין סגנון מורשתי לבין החדיש ביותר, למשל -
--------------------------------------------------------------------------------
האם לתלות וילונות על החלונות, או להשאיר את החלון נקי מקישוטים מיותרים (ולהסתפק בתריס) ?
האם לתלות תמונות/ פוסטרים/ ציור מקורי (של הצייר או הדייר), או להשאיר קיר צבוע וחף מאיבזור ?
הקונפליקט עובר לשאלת השטיחים: פרסי או חלק - ואולי רצפת פסיפס או ריצוף נקי ?
ובכניסה - פעמון או זמזם? הפעלה חשמלית או שימוש במובייל מוזיקאלי המונע ברוח ?
דבר אחד ברור ומקובל : אם בחרנו בקו סיגנוני לוילון, לשטיח, לתמונה - ראוי להחיל אותו על יתר הפריטים! וכן לשמור על קו אחיד בין אביזרי החוץ והפנים.
--------------------------------------------------------------------------------
נשאלת השאלה - האם חלל המגורים חייב להיראות מחוייט,
או שראוי לרענן את המבט בקו חדיש יותר, בלי לפגוע בסדר הרצוי -
החדשנות יכולה להתחיל בבחירה שמשלבת סגנונות סמוכים או רחוקים תחת קורת גג אחת. בנקודה זו, שהיא כהליכה על חבל דק, המינון הרגיש יקבע את התוצאה האסתטית של העיצוב.
--------------------------------------------------------------------------------
כדוגמה למינון מתוחכם נבחר את העיצוב ההיתולי.
אין עוררין על כך שעיצוב ממין זה ייקלט באופן טבעי בחדר הילדים. והרי המרחב כולו הוא בית-הגידול של הילד, אך גם של המבוגר, הזכאי לאוירה קלילה ומחוייכת.
--------------------------------------------------------------------------------
כיוון זה יכול להיעזר באפקטים קומיים, כגון חיקויים, ניגודים קיצוניים, אשלייה אופטית, הפתעה, חזרה על מוטיב משוכפל, אפקטים של השתקפות במראה וכן הלאה....
--------------------------------------------------------------------------------
א.חיקוי, אשלייה, הפתעה
* ליצירת אפקט משחרר מסוג ה"פיספוסים" נתאר לעצמנו חלון ללא וילונות, כשמשני אגפיו מצוירים וילונות מרהיבים, שהיד נמשכת להסיט... אותו היגיון יופעל בעיצוב קערת פירות מלאכותיים על שולחן הסלון, המפוסלים בריאליזם כה "חי", שהוא מעורר חשק ליטול ולנגוס...
כדי להיתלות באילן גדול - הדוגמאות לקוחות מהחשיבה האמנותית של העולם הקלאסי, כפי שמתעד אותן אריסטו
(המאה ה-4 לפנה"ס) כשהוא בא להמחיש את מושג ה"חיקוי" באמנות.
* עוד מתחבולות החיקוי - תיקרה זרחנית, או למיצער הדבקות זרחניות בחדר השנה, בצורת כוכבים, שאכן מנצנצים בחשכת הלילה. (מצויין לחדר הילדים)
--------------------------------------------------------------------------------
ב.ניגודים קיצוניים
* ריהוט בקוים פשוטים כשעל מסעד הכורסה פרושה מפית משובצת במוטיבים מזרחיים, ליד שולחן מעוצב בריבוע ובמרכזו ערבסקות עם כיתוב ערבי מסולסל.
* מנורה ניצבת בצורת כן מוארך שבראשו נורת האלוגן, הרכונה מעל כוננית מגרות עתיקה, צבועה בצבעי כתום וירקרק, ישרים או מפותלים.
*פוסטר של מובייל בסיגנון השקוף והדקיק של קאלדר, בעוד מפינת החדר משתלשל מובייל מתכתי (מסוג העיצוב ה"מטאלי", שנראה כנוסק לחלל). למעשה, שני המיצגים מבטאים התגברות על כוח הכבידה.
*על קיר חשוף - קולאז' בסגנון עבודותיו של חואן מירו, מול שולחן ספרדי כבד, אך צבוע בהיר.
[לינק - חואן מירו, "שמש ירח וכוכבים" (1967)]
וכן אתר
--------------------------------------------------------------------------------
ג. מוטיב חוזר, פריט משוכפל (כביכול עד אין סוף), כפילות חוזרת ונישנית.
* אפקט הכפילות המיכאנית - כגון השתקפות במראה או סידרת מראות בפרספקטיבה של עומק.
כאן כל עבודה של מאגריט טובה לעיצוב, במיוחד "רפרודוקציה אסורה" ו"דיוקן עצמי" בעל הנופך ההיתולי המעודן.
* שיחזור פוסטר זהה בטור רצוף לאורך הקיר.
אנדי וורהול היה החלוץ ביצירת אמנות השיכפול: החל בפחיות ובקבוקי קולה הניראים כמוצגים על מדף מכירה, וכלה בשיכפול חוזר עד בלי די של פורטרט מרילין מונרו. ריבוי העותקים בא להנמיך מאפקט הזוהר הבילעדי וה"חד פעמי" של הכוכבת האגדית.
(זילזול בסגידה לתרבות, וירידת ערכה של האמנות לדרגת תוצר נגיש, הנימכר בכמויות, ובמחיר השווה לכל נפש).
אין צורך למצות את הנושא, או להשתמש בכל הצירופים בבת אחת... די ברמז דק ובחיוך קליל שעושים לנו את היומית.
לאתר החדש של מכון קווים - http://www.cavim.co.il/
מורה, מעצב , תואר ראשון בעיצוב , לומד לתואר שני
עבוד במכון קווים לעיצוב פנים ואדריכלות
http://www.cavim.co.il/
עבוד במכון קווים לעיצוב פנים ואדריכלות
http://www.cavim.co.il/